Zintegrowana profilaktyka społeczna z terapią uzależnień i zaburzeń zachowania NOWOŚĆ!!!

Czas trwania studiów: 2 semestry

Cel studiów:

Celem studiów jest przygotowanie absolwentów do pracy w obszarze profilaktyki społecznej uniwersalnej i selektywnej oraz terapii uzależnień, z uwzględnieniem przygotowania w zakresie:

  • stawiania prawidłowej diagnozy indywidualnej i grupowej, a także rozpoznawania zagrożeń i zaburzeń w środowiskach lokalnych,
  • prowadzenia pierwszego kontaktu, poradnictwa i terapii, podejmowania właściwej interwencji,
  • projektowania i realizacji programów profilaktycznych, psychoedukacyjnych, psychokorekcyjnych i terapeutycznych,
  • wdrażania nowoczesnych strategii profilaktycznych i terapeutycznych, w tym w warunkach zintegrowanej profilaktyki społecznej, w obszarach wielowymiarowych zagrożeń, z uwzględnieniem mechanizmów uzależnień i zaburzeń zachowania,
  • realizacji zadań z zakresu edukacji publicznej
  • metodyki pracy z grupą socjoterapeutyczną i resocjalizacyjnej,
  • prawnych i organizacyjnych ram działalności profilaktycznej i resocjalizacyjnej,
  • wykształcenia w absolwentach umiejętności terapeutycznych, diagnostycznych oraz wychowawczych przydatnych w pracy profilaktycznej zagrożeń społecznych, uzależnień i zaburzeń zachowania, resocjalizacji i socjoterapii.

Adresaci studiów:
Studia skierowane są do absolwentów wyższych uczelni licencjackich, magisterskich (humanistycznych, ekonomicznych i technicznych), do nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli przedmiotowych, pedagogów szkolnych, psychologów, policjantów, strażników miejskich, kuratorów sądowych, pracowników instytucji pomocowych i fundacji ,pracowników instytucji rządowych i samorządowych prowadzących aktywność w obszarze profilaktyki społecznej, liderów społecznych i wolontariuszy, osób poszukujących zatrudnienia w instytucjach rządowych i samorządowych realizujących zadania w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji, placówkach systemu oświaty oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych, rodziców i opiekunów pragnących  doskonalić bądź zdobyć nowe kompetencje i kwalifikacje do pracy w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i zaburzeń zachowania.

Program studiów:
Program studiów oparty został o najaktualniejszą wiedzę i sprawdzone umiejętności metodyczne dla najefektywniejszego przeciwdziałania zaburzeniom zachowania, uzależnieniom i patologiom z uwzględnieniem holistycznego ujęcia człowieka w jego środowisku oraz integracji instytucjonalnych oraz pozainstytucjonalnych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych.


Wykłady, ćwiczenia i warsztaty, prowadzone przez cenionych profilaktyków, uwzględniają zakres uzależnień chemicznych i behawioralnych oraz dysfunkcji u dzieci, młodzieży - zwłaszcza w okresie adolescencji - a także osób dorosłych, w tym z obszarów:

  • etiologii zachowań ryzykownych,
  • współczesnych zagrożeń i ich profilaktyki.
  • tworzenia „społecznych koalicji” profilaktycznych,
  • budowania nowoczesnych programów profilaktycznych.

Niektóre z bloków programowych będą certyfikowane przez cenione podmioty edukacyjne w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji.

Studia są przeznaczone dla:

  • nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy chcą zdobyć dodatkowe kwalifikacje,
  • policjantów, kuratorów, pracowników instytucji opiekuńczo-wychowawczych oraz pomocowych,
  • pracowników instytucji rządowych i samorządowych prowadzących aktywność w obszarze profilaktyki społecznej;
  • liderów społecznych i wolontariuszy,
  • osób poszukujących zatrudnienia w instytucjach rządowych i samorządowych realizujących zadania w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji, placówkach systemu oświaty oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
  • osób legitymujących się wykształceniem psychologicznym, pedagogicznym, socjologicznym, pragnących nabyć kompetencje specjalistyczne przydatne w pracy profilaktycznej oraz resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej.

MODUŁ I
Wielowymiarowość współczesnych zagrożeń:

 

  1. Potrzeba bezpieczeństwa a zagrożenia. Współdziałanie społeczne na rzecz bezpieczeństwa. Rola samorządu lokalnego w zapewnieniu bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa oraz przewodzenie w działalności zapobiegawczej
  2. Wielowymiarowość ryzyk ponowoczesności. Podstawowe problemy człowieka XXI wieku. Suicydologia.
  3. Kryminologiczne aspekty przestępczości, w tym przestępczości nieletnich. Diagnostyka w resocjalizacji.
  4. Prewencja kryminalna – współdziałanie instytucjonalne. Zintegrowane podejście do bezpieczeństwa. Community policing. Analiza kryminalna – trójkąt kryminalny, problem kryminalny, metoda "pięciu kroków".
  5. Niedostosowanie społeczne – zjawisko i jego uwarunkowania.
  6. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Adolescencyjne problemy rozwoju człowieka i możliwości im zapobiegania. Czynniki ochronne zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
  7. Agresja i zachowania przemocowe w środowisku szkolnym i w rodzinach.

MODUŁ II
Uzależnienia od substancji:

  1. Mechanizmy uzależnień od substancji szkodliwych dla zdrowia.
  2. Alkoholizm – wpływ alkoholu na rozwój dzieci i młodzieży oraz funkcjonowanie rodziny.
  3. Nikotynizm – tytoń i e-papierosy.
  4. Narkotyki i dopalacze - charakterystyka najpopularniejszych substancji.
  5. Lekomania – zjawisko, uwarunkowania, zagrożenia.
  6. Napoje energetyczne, sterydy i substancje wzmacniająco-pobudzające – konsekwencje zdrowotne i społeczne.
  7. System przeciwdziałania zorganizowanej przestępczości narkotykowej.

MODUŁ III
Uzależnienia behawioralne:

 

  1. Uzależnienia behawioralne – charakterystyka kluczowych uzależnień (pracoholizm, cyberuzależnienia, fonoholizm, seksoholizm, zakupoholizm, hazard, tanoreksja, bigoreksja), uwarunkowania.
  2. Wpływ nowych technologii na zachowania dzieci i młodzieży. Gry komputerowe a zachowania agresywne.
  3. Psychomanipulacje, sekty i destrukcyjne kulty.
  4. Zaburzenia związane z niewłaściwym jedzeniem - bulimia, anoreksja, obżarstwo.
  5. Psychologiczne aspekty uzależnień.
  6. Wychowanie prospołeczne czynnikiem minimalizującym zagrożenia uzależnień behawioralnych.


MODUŁ IV
Diagnostyka zagrożeń i praktyka profilaktyki – 126 godzin

 

  1. Wprowadzenie do integralnej profilaktyki uzależnień. Budowanie koalicji profilaktycznych w oparciu o lokalny kapitał społeczny.
  2. Diagnoza i analiza zagrożeń. Badania empiryczne.
  3. Wybrane problemy przestępczości oraz przestępczości nieletnich w Łodzi   i regionie
  4. Aksjologiczne podstawy profilaktyki społecznej. Wartości w wychowaniu i resocjalizacji. Techniki aktywizacji uczniów i umacniania norm kulturowych w społeczności lokalnej.
  5. Tworzenie lokalnych i szkolnych programów profilaktyki uzależnień behawioralnych i chemicznych. Ramowy model szkolnej profilaktyki zachowań ryzykownych na szczeblu miasta/gminy.
  6. Metodyka pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej.
  7. Europejskie standardy jakości w profilaktyce uzależnień od narkotyków.
  8. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży w sieci. Podstawy profilaktyki.
  9. Media, a profilaktyka. Lokalne medialne kampanie społeczne.
  10. Przygotowanie materiałów multimedialnych do szkolnej profilaktyki uzależnień. Tworzenie własnego profilu w sieci.
  11. Cyberprzestępczość - aspekty prawne i społeczne Profilaktyka zagrożeń internetowych.
  12. Nowe technologie cyfrowe a bezpieczeństwo dziecka. Profilaktyka zagrożeń, zasady postępowania.
  13. Polski system rozwiązywania problemów alkoholowych. Zapobieganie w oparciu o lokalne programy profilaktyki antyalkoholowej - rozpoznanie i analiza problemów alkoholowych i okołoalkoholowych w oparciu o "drzewo problemów".
  14. Narkotyki w szkole:
    • rozpoznawanie zachowań ponarkotykowych i podopalaczowych - niechemiczne testy narkotykowe i chemiczne testy narkotykowe;
    • zasady postępowania z osobą znajdująca się pod wpływem narkotyków i dopalaczy;
    • prawne aspekty narkomanii;
    • ujawnienie narkotyków i ujęcie nieletniego - algorytm postępowania.
  15. Pedagog w społeczeństwie informacyjnym - Multimedialny warsztat pedagoga.
  16. Profilaktyka zagrożeń zdrowia, promocja zdrowia.
  17. Prawne podstawy działań profilaktycznych i resocjalizacji.
  18. Kulturotechnika, twórcza profilaktyka rówieśnicza - umacnianie kompetencji społecznych dzieci i młodzieży.
  19. Rola rodziny w zapobieganiu problemom społecznym i uzależnieniom - pedagogizacja rodziców wyzwaniem dla współczesnej profilaktyki.
  20. Organizacyjne uwarunkowania profilaktyki społecznej i prewencji kryminalnej.
  21. Przeciwdziałania psychomanipulacjom i destrukcyjnym wpływom.
  22. Trening umiejętności psychospołecznych .

Sylwetka absolwenta studiów:
Absolwenci będą wyposażeni w wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu:

 

  • analizy i diagnozy problemów przestępczości oraz wielowymiarowych ryzyk i zagrożeń społecznych, zaburzeń emocji i zachowania dzieci, młodzieży i dorosłych, a także dysfunkcji rodziny;
  • organizacji działań profilaktycznych i systemowej pracy profilaktycznej w formach instytucjonalnych oraz pozainstytucjonalnych, w tym z wykorzystaniem dorobku profilaktyki integralnej;
  • pracy w instytucjach (a także formach pozainstytucjonalnych) z dziećmi i młodzieżą z trudnościami wychowawczymi, niedostosowaną społecznie oraz przejawiającą zaburzenia emocji i zachowania.


Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne pozwolą na zatrudnienie w instytucjach rządowych i samorządowych, pogotowiach opiekuńczych, świetlicach socjoterapeutycznych, ośrodkach profilaktyki i terapii uzależnień, instytucjach Resortu Spraw Wewnętrznych i Ministerstwa Sprawiedliwości.


Warunki ukończenia studiów:
Do ukończenia studiów wymagane jest uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnej. 

Dodatkowym warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie przedmiotów przewidzianych programem studiów.

Opłaty:
Wpisowe   - 100 zł
Opłata jednorazowa  - 3500 zł
Opłata semestralna  - 1850 zł (x 2)
Opłata ratalna   - 390 zł (x 10)

O specjalne promocje dla studentów oraz absolwentów Społecznej Akademii Nauk zapytaj w wybranym Biurze Rekrutacji lub w Biurze ds. współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą studiów podyplomowych w Społecznej Akademii Nauk.


Rekrutacja

Copyright © 2015 STUDIA PODYPLOMOWE. All rights reserved.